رهپویان علی(ع)

رهپویان علی(ع)

رهپویان علی(ع)

رهپویان علی(ع)

انسان کامل

                                                 انسان کامل 

برای اینکه به معنی انسان کامل پی ببریم:

ابتدا باید معنی انسان را بدانیم سپس باید در معنی کامل جستجو کنیم و در نهایت به معنی و شاید حقیقت انسان کامل پی ببریم. 

انسان یکی از مخلوقات حضرت باریتعالی است که در قرآن به عنوان اشرف مخلوقات از او یاد شده است.این اشرف مخلوقات بودن آن به چندین دلیل محکم است.اولا خودا در قران آورده است و دلیلی بالاتر از آن نیست و ثانیا اینکه دارای دو قوه ی عقل و اختیار است وثالثا مجموعه ای ازنیروهای متضاد است به عبارتی مجموعه ای است ازآنچه ما بعنوان حیوان وفرشته میشناسیم. همانطور که میدانید ارزش ها با ضد ارزشها هستند که خود را نشان میدهند ودر انسان همین تضادها در درجه ی اعلی ارزش آفرینی میکنند. 

گفته اند وحس میکنیم که انسان جسمی دارد و روحی.جسمی از مادیات که ان برای ما مشهود است و روحی که از معنویات تشکیل شده است واین خود تضادی دیگر است که تمایلات مادی در کنار تمایلات معنوی در مجمو عه ای بی نظیر به نام انسان وجود دارد و تمام انسانها این دو را حس میکنند.  

به دلیل این گستردگی زیاد وتضادهای گوناگون انان شده است مجموعه ای از تمایلات متفاوت که هرآنچه ما میشناسیم ودرک می کنیم را طالب شده است از دنیا تا عقبا. این یعنی اینکه انسان بینهایت طلب است وطلب هم یعنی نیاز وانسان نیازمند به تمام معنی شده است 

درنتیجه تمام انسانها در صدد این هستند که این نیاز ها را هر چه بیشتر برطرف کنند.چه نیازهایشان را بشناسند چه نشناسند.چه بدانند در حال برطرف کردن آن هستند چه ندانند. وکسی در پاسخ به نیازهای انسانی پیشرو است که بیشترین نیاز های خود را برطرف کن. برطرف کردن نیازها متوقف به شناختن تمام نیازها و هم روش وراه برطرف کردن و پاسخ دادن به آنها. وتا اینجا بود توصیفی از تعریف انسان کامل از دیدگاه تعریف انسان. 

حال به معنی و مفهوم کمال میپردازیم. 

همانطور که میدانید ما یک کمال داریم و یک تمام که این دو از هم متفاوت هستند.هر چیزی که تمام میشود یعنی به انتهای خود میرسد و برای آن حد ونهایتی است  هرچند که خیلی خیلی زیاد باشد.ولی چیزی که به کمال میرسد برای آن حد ونهایتی نیست و این خود فضل است. او در سیر کامل شدن (که حی برای آن قائل نیستیم )در حال پیشروی است. 

البته از نظر من کمال در پاسخ دادن به نیازهای یک چیزی تعریف میشود. و هر چه در پاسخ دادن به این نیازها بیشتر پیش برویم در واقع بیشتر به کمال رسیدیم البته در مورد آن نیاز.مثلا ما یک نیاز به عنوان عبادت داریم و هر چه درست تر این نیاز را پاسخ دهیم درواقع در این زمینه بیشتر به کمال رسیده ایم. 

اما همانطور که میدانیم نیازهای انسان بینهایت است و پاسخ دادن به همه ی این نیازها بطور کامل باور نکردنی است واین یعنی اینکه رسیدن به کمال مطلق برای انسان نهایتی ندارد و نشدنی است. 

کمال در این نیست که ما از خودمان راضی باشم بلکه در این است که تا چه اندازه به نیازهای خودمان پاسخ داده ایم. 

دقت کنید که در مورد انسان گفتیم که نیازهای او بینهایت است ونامحدود پس کسی که فقط در پی این است که تنها به چند نیاز محدود خود پاسخ دهد هرگز به کمال نمیرسد.در مورد انسان کمال را تعریف کردن بسیار دشوار است. یعنی نمیتوان نیازهای انسان را بطور کامل شناخت در نتیجه پاسخ دادن به آنها بدون اینکه بدانیم چه هستند بسیار دشوار است. 

برای اینکه بتوانیم به کمال واقعی دست یابیم باید اولا تمام نیازهای انسان را بطور کامل بشناسیم و بعد سراغ راههای پاسخ دادن به آنها باشیم تا بتوانیم به تمام آنها پاسخ دهیم تا شاید به کمال برسیم. 

در مورد اینکه چه کسی نیازهای ما را میداند بهترین مورد همان کسی است که ما را افرید اون چون نیازها را در ما بوجود اورد از هر کسی به نیازهای ما اگاه تر است پس برای شناخت نیاز های انسانی باید به او رجوع کنیم. 

اما خداوند هرگز خود نمیاید تا بصورت حضوری با هماهنگی قبلی برای هر کس نیازهای او را برایش لیست کند تا او در زمینه ی رسیدن به کمال راحت تر باشد نه هرگز اینطور نیست. بلکه انسانها باید خود را خودش بشناسد تا در این زمینه بهتر بتواند به نیازهای خود پاسخ دهد.  

البته خداوند برای اینکه انسانها گمراه نشوند برای انها پیامبران و ائما اطهار را فرستاد تا انسان در این زمینه گمراه نشود و با توجه به هدایات انها و عقل سلیم خود بتواند راه سعادت واقعی را بپیماید. خداوند در ائمه و انسانهای بزرگ هر زمان نیازهای عمومی انسان و راههای پاسخ دادن به انها را قرار داد و در مورد نیازهای خصوصی بر هر انسان است تا نیازهای شخصی خود را بشناسد و با استفاده از  عقل و راهنمایی بزرگان دینی و قران کریم و نهج البلاغه ودیگر راهنماییای ائمه اطها و پیامبران بتوانند به این نیازها پاسخ دهند. 

بهترین الگو برای طی مسیر سعادت پیامبراکرم و امام علی هستند که به اوج قله ی کمال رسیده اند تا انجا که بسیاری از گمراهان انها را نسبت خدایی دادهاند.  

پس برای رسیدن به قله های کمال بر همه ی افراد است که انها را بشناسند تا بتوانند در این زمینه موفق شوند. 

تا اینجا فهمیدیم که برای رسیدن به تعریفی درست از انسان کامل باید تعریف انسان و کمال را بدانیم تا بتوانیم انسان کامل را بشناسیم. برای مطالعه ی بیشتر به کتاب انسان کامل نوشته ی شهید مطهری مراجعه کنید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد